С форума Sustained Reaction.
Thanks Jeremy. That "don Juanito blog" review is well done.
https://magick-instinct.blogspot.com/20
Here's one section, translated with DeepL [my bolding and brackets]:
"Later in the United States [in the 1950s] and while sharing his apartment with Byron de Ford and Oscar Rubio, Castaneda continued to feed on esotericism, taking an interest in spiritualism, Ouija, theosophy and occultism. With Byron, he attended the workshops in Yogananda and the Buddhist temple in Mount Washington. It is there that he learns of the existence of a fire from within that allows him to escape death and consumes the bodies of men of knowledge. His understanding of it seems quite distorted by his taste for the phenomenal. He also reads Krishnamurti and discovers Leary, Watts, Gurdjieff, Osho, Muktananda, Ram Dass, Trungpa, etc. In fact, he will read them all and borrow from them whatever he wants without ever quoting them. The backbone of [his] teachings was already built up in those years and [he] did not owe much to the Amerindian world, despite already some datura experiences with Salvador López, a Cahuilla wizard from the Morongo reserve near Palm Springs. The description of the luminous cocoon owes more to the theosophist Ramacharaka than to the Yaquis. [...]."
It appears from this that Carballal has indeed examined text-based sources, or has at least read others' examinations of them.
МАШИННЫЙ ПЕРЕВОД:
Спасибо, Джереми. Этот обзор "блога Дона Хуанито" хорошо сделан.
https://magick-instinct.blogspot.com/20
Вот один раздел, переведенный с помощью DeepL [мой жирный шрифт и скобки]:
Позже в Соединенных Штатах [в 1950-х годах], деля свою квартиру с Байроном де Фордом и Оскаром Рубио, Кастанеда продолжал питаться эзотеризмом, проявляя интерес к спиритизму, спиритизму, теософии и оккультизму. Вместе с Байроном он посещал семинары в Йогананде и буддийский храм на горе Вашингтон. Именно там он узнает о существовании огня изнутри, который позволяет ему избежать смерти и пожирает тела людей знания. Его понимание этого кажется совершенно искаженным его пристрастием к феноменальному. Он также читает Кришнамурти и открывает для себя Лири, Уоттса, Гурджиева, Ошо, Муктананду, Рам Дасса, Трунгпу и т. д. На самом деле он будет читать их все и брать у них все, что захочет, даже не цитируя. Костяк [его] учения был уже заложен в те годы, и [он] не был многим обязан индейскому миру, несмотря на уже некоторый опыт дурмана с Сальвадором Лопесом, волшебником Кауильи из заповедника Моронго близ Палм-Спрингс. Описание светящегося кокона в большей степени принадлежит теософу Рамачараке, чем Якви. [...]."
Из этого следует, что Карбаллал действительно изучал текстовые источники или, по крайней мере, читал чужие исследования.